دسته موتور سر جلو ليفان X60
قطعه دسته موتور سر جلو ليفان X60 از محصولاتی تولیدی لیفان (LIFAN) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد .
دسته موتور سر جلو ليفان X60ش
قطعه دسته موتور سر جلو ليفان X60 از محصولاتی تولیدی لیفان (LIFAN) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد شما می توانید با خرید آنلاین این کالا ضمن اطمینان از اصالت گارانتی شده کالا توسط نوین پلرت از یک خرید سریع و با قیمت مناسب بهره مند گردید.
دسته موتور سر جلو ليفان X60
دسته موتور(Engine Anchor Mount) به قطعاتی در خودرو گفته میشود که وظیفه تحمل وزن پیشرانه و جعبه دنده را داشته وهمچنین اتصال آنها با بدنه خودرو را ممکن میسازند. اما موضوع به همینجا ختم نمیشود. پیشرانه هنگام تولید نیرو و جعبه دنده هنگام انتقال آن نیرو و همچنین در عبور از دستاندازهای موجود در خیابانها تحت تنشهای فراوان قرار دارند. از این رو پیشرانه و جعبه دنده باید دارای خلاصیهای جزئی و البته حساب شده به منظور دفع این تنشها و ضربات باشند. این وظیفه مهم نیز برعهده دسته موتورهاست.
فردیراتصور کنیدکهدر یک حالت نامتعادل در حال راه رفتن روی یک لبه باریک است. ایــن شخص یا بــایــد به جایی تکیه دهد و یا با متمایل شدن به چپ و راست؛ بــایــد به نوعی تعادل خودراحفظ کند. یک خودرو نــیــز همانطورکه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است؛ از تکیه گاههای گوناگونی نــیــز بایستی برخوردار باشد. اتومبیل در واقع یک پازل از بخشهای مختلف ثابت و متحرک اســت و هــر کدام از ایــن بخشها؛ روی دیگری سوار است. به همین خاطر بــایــد تکیه گاههایی در خودرو وجود داشته باشد که هم وزن آنها راتحمل کــنــد و هم لرزش آنهارابگیرد. دسته موتور مهمترین و شناخته شده ترین تکیه گاه درون یک خودرو است. دسته موتورها در بالا و پایین ویادو طرف یک موتور قرار میگیرند و چــون پیشرانه را به شاسی ارتباط میدهند؛ از لرزش و تکان خوردن آن نــیــز جلوگیری میکنند. امــا ببینیم ایــن دسته موتورها چــه انواعی دارند و از چــه قسمتهایی تشکیل میشوند.
دسته موتوریاهمان Engine Anchor Mount وظیفه تحمل وزن موتوررادارد. البته ایــن اتصال به معنی یک اتصال ساده و بدون خاصیت نـیـسـت و در کنار ایــن ارتباط بــایــد اهداف و انتظاراتی که مد نظر قرار دارد؛ تامین شود.
خودرو بــرای تحمل وزن جعبه دنده نــیــز دارای اتصالاتی اســت که به آن دسته گیربکس یابه قول برخی مکانیکها دسته موتور گیربکس نــیــز گفته میشود و ایــن دستهها در خودروهایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد؛ بهراحتی قابل دیدن هستند و کارکرد مهمی نــیــز دارند. موتور در هنگام تولید نیرو؛ گاز خوردنهای ناگهانی؛ عبور از دستانداز؛بهواسطه لرزشهای ذاتی خود پیشرانه؛ تقههای ناشی از رها شدن کلاچیادرگیری و خلاص شدن تایرها و … بهخاطر حالت گردشیکهدارد و از طرفی چــونبهبقیه قسمتها وصل شده است؛ علاقه زیادیبهتکانهای جانبی پیدا میکند تا ایــن انرژیرادفع کند.
در اینگونه مواقع پیشرانه نباید بیشتر از حد مشخصی بازی کــنــد وبههمین خاطر بــایــدبهجایی محکم شود. تنها جاییکهمیتواند ایــن گشتاورهای پیچشیراتحمل کند؛ شاسی است.
اما اگــر موتوریاجعبه دندهبهطور کاملا ثابت مثلابااستفاده از پیچ و مهره ویاجوشبهشاسی متصل شود؛ تکانهاییکهاز ایــن دو قسمتبهشاسی وارد میشود باعث خرابی و پیچش شاسی و خود موتور و جعبه دنده میشود. پــس بــایــد یک انعطافپذیری بین محل اتصال موتور و گیربکسباشاسی باشد کهدر ایــن زمان وجود دسته موتور کاملا حس میشود.
انواع رایج دسته موتورها
دسته موتورها انواع گوناگونی دارند امــا روی خودروهای معمولی دو نوع بیشتر از بقیه نصب میشوند و استفاده از آنها بسیار گسترده است. دسته موتورهای لاستیکی و دسته موتورهای هیدرولیکیکههــر کدام ویژگیهای خاص خودرادارند. دسته موتورهای لاستیکی ارزانتر هستند؛ ساختار سادهای دارند؛ ابعاد مختلفی داشته و بدون نیازبهنگهداری هستند. ایــن دسته موتورها یک قطعه لاستیکی سادهاندکههمین قابلیت ارتعاش و ضربهگیری آنها موجب جذب ضربات و تکانهای موتور و گیربکس میشود. امــا دسته موتورهای هیدرولیکی از مجموع قابلیتهای فنر و لاستیک و یک سیال هیدرولیک روغنی بــرای دفع و جذب ضربه بهره میبردکهمنظور از هیدرولیکی بودن آنبهلایههای فنر و وجود روغن در بین آنها مربوط میشود. در ایــن دسته موتورها؛ دو لایه فنرکهدر هم قلاب هستند؛ کار اصلی جذب نیروهای وارده راانــجـام میدهند. دسته موتورها بر اساس محل قرارگیری و نوع طراحی موتور متفاوتند. بــرای مثال در خودروهاییکهمحور محرک آنها در جلو اســت و موتوربهصرت عرضی قرار گرفته است؛ معمولا سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا وجود دارد و در موتورهاییکهبهصورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب میشوند؛ دسته موتورها در دو طرف موتور قرار میگیرند. امــا در خودروهاییکهدارای پیشرانه عرضی هستند؛ معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی اســتکهخرابی آن نــیــز میتواند در کنار هزینه بالاتر؛ خطرناک نــیــز باشد. بــرای مثال؛ در خودرویی مثل محصولات پژو و سیتروئن؛ خرابی ایــن دسته موتور حــتـی در بدترین حالت میتواند باعث کجشدن موتور و در نتیجه برخورد تسمه تایمباقاب خودش و پارگی تسمه تایم و هزینههای سنگین بعد از آن باشد. امــا دسته موتور پایینیکهاز نوع لاستیکی است؛ جدا از تحمل تکانهای موتور و گشتاورهای پیچشی آن؛بهخاطر اینکه در پایین قرار دارد؛ بیشتر مسئول تحمل وزن پیشرانه اســت و خرابی آن نــیــز مشکلات خاصیراایجاد نمیکند. دسته موتور بعدی در واقع بــرای تحمل وزن و ثابت نگهداشتن جعبه دنده است. ایــن در حالی اســتکهدر خودروهاییکهمحور محرک عقب دارند و گیربکس در فضای زیر اتاق بین دو صندلی جلو قرار میگیرد؛ دسته گیربکس روی رام شاسی بسته میشود ویامستقیما مثل دسته موتورها؛ روی شاسی است.
علل خرابی دسته موتور و دسته گیربکس چیست؟
همانطورکهگفته شد؛ دسته موتورها بــرای تحمل تکانها و ضربات ناشی از وزن و کارکرد موتور طراحی و ساخته میشوند. حال اگــر ایــن تکانها بیش از حد معینی باشد ویافشارهای واردهبهآنها زیاد شود؛ مثل هــر قطعه لاستیکی دیگری مــمــکن اســت تا دچار خستگی شده و در برابر تنشهای وارده؛ توان تحملرااز دست بدهند و دچار پارگی شوند.
اما بــایــد بدانیمکهخرابی ایــن قطعات نــیــز بستهبهاینکه اتومبیل از چــه کلاس خودرویی اســت و چــه ویژگیهای حرکتی دارد؛ متفاوت خواهد بود.
برای مثال در یک خودرو سواری؛ خرابی ایــن قطعات میتواند ناشی از تیکآفهای شدید باشد؛ امــا در یک خودرو شاسی بلند آفرودی؛ خرابی دسته موتورها میتواند ناشی از بازی کردن زیاد و پیچشهای شدید شاسی در عبور از پستی و بلندیها باشد.
امابهطور کلی کارهایی مثل گذر از ناهمواریهاییکهموجب پیچیدن شاسی میشود؛ تیکآفها و شتابگیریهای ناگهانیکهلگد موتوررادر پی دارند و بهدنبال آن معکوس کشیدنهای شدیدکهباز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکانهای شدید میشود؛ عبور از دستاندازهای بزرگباسرعت بالاکهباعث تکان خوردن موتور خواهد شد؛ لرزشهای پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن؛ مشکل در شاسی خودروکهباعث شــود تا دسته موتور و دسته گیربکسبهخوبی در محل خود قرار نگیرند؛ جنس نامرغوب دستهها؛ مشکل در سیستم کلاچکهباعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو شود؛ لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یاسیستم تعلیقکهباعث واردشدن ضربههای مسیر راهبهشاسی اتومبیل شــود و… از جمله مهمترین موارد خرابی دسته موتور و دسته گیربکس است.
ضمن اینکه در خودروهای محور محرک عقب؛ خرابی قطعاتی مثل گاردان و چهارشاخ آن؛بهخاطر ایجاد لرزش در گیربکس و موتور نــیــز میتواند منجر بهخرابی ایــن پایه نگهدارنده شود.
نشانههای خرابی دسته موتور و دسته گیربکسها
از آنجاکهپیشرانه و جعبه دنده کاملابههم متصل هستند؛ خرابی دستههای نگهدارندههای آنها میتواند بر کارکرد هــر دو قسمت اثر منفی بگذارد. خرابی دسته موتورها جدا از اثراتیکهدر حین کارکرد پیشرانه دارند؛باچشم نــیــز قابل تشخیص هستند. دسته موتورهای لاستیکی اگــر پاره شوند؛بهراحتی میتوان خط برشرادر قسمت لاستیکی آنها دید و از طرفی در خودروهای دیفرانسیل عقب نــیــز میتوانباکمی بازی دادنبهگیربکس و موتور؛ خرابی دسته موتور و دسته گیربکسراآزمایش کرد. دسته موتورهای لاستیکی با پاره شدن از قسمت محل پیچ شدن خود؛ جدا میشوند و دسته موتورهای هیدرولیکی نــیــز در صورت معیوب شدن؛ دچار نشتی روغن خواهند شــد و چــون معمولا در بالای موتور قرار دارند؛به راحتی قابل معاینه کردن هستند. اما آشکارترین و واضح ترین عیبی که در صورت پارگی دسته موتور یا دسته گیربکس در خودرو بروز میکند؛ لرزشهای حین کار اســت که به کل اتاق منتقل میشود.
این لرزشها خصوصا در نواحی نزدیکبهدور موتور بیشترین گشتاور؛ نمود بارزتری دارد. در ایــن حالت بانگاه کردن به دسته دنده میتوان لرزش آن رامشاهده کرد. ضمن اینکه بارها کردن کلاچ به خاطر اینکه لگد موتوربه خوبی گرفته نمیشودبه کل مجموعه ضربه و تکان وارد خواهد شد. همچنین اگــر خرابی ناشی از دسته گیربکس باشد؛ لرزش کلاچ زیر پا کاملا مشهود خواهد بود. امــا بــایــد مراقب باشیم تا در خودروهای دارای گاردان؛ ایــن لرزشها ناشی از تاب برداشتن گاردان ویاخرابی چهارشاخها نباشد؛ هــر چند که هزینه و تعمیر دستههای نگه دارنده به مراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض گاردان و قطعات مربوط به آن است.
مشخصات
- وزن
- 0.900
- ترکیب
- فلز،پلاستیک
- مناسب برای
- ليفان X60 AT، ليفان X60 MT
- شماره فنی
- S1001110
- مقاوم در برابر آب
- بله
- نوع
- شرکتی
- ضریب مصرف
- ضریب مصرف برای هر خودرو 1 عدد
- کشور سازنده
- چین
- تعداد در بسته بندي
- یک عدد
- قابليت تعمير
- خیر
- شرایط گارانتی
- کالای ایرانی دارای شش ماه گارانتی تعویض می باشد
- قطعات نصب
- خیر
- اقلام همراه
- خیر
- نام خودروساز
- کرمان موتور،لیفان موتور
- برند کالا
- LIFAN MOTOR
NYDK