خوش آمدید
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد

توربوشارژ جک S5

توربوشارژ جک S5

توربوشارژ جک S5 قطعه از محصولات تولیدی کمپانی جک (JAC MOTOR) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد.

ادامه مطلبنمایش کمتر
‎ریال130,000,000 بدون تخفیف
گارانتی
  • گارانتي اصالت و سلامت فيزيکي کالا
مارک(برند):
  • شرکت(AQBP)
مرجع:
1016500GD052
نام تجاری:
دوست داشتن0
توضیحات

توربوشارژ جک S5

فرآیند مکش، تراکم، احتراق و تخلیه در موتورهای احتراقی موجب چرخش میل لنگ و ایجاد گشتاور و نهایتا موجب حرکت خودرو می شود. در موتورهای احتراقی، سوخت توسط پمپ بنزین به سمت انژکتور با فشار بالا حرکت می کند و در آنجا با پاشش در درون محفظه احتراق، با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود. در واقع وجود هوا و اکسیژن موجود در آن برای احتراق الزامی است ولی لازم به ذکر است که نسبت هوا و سوخت نباید تغییر کند، چنانچه هوا در سیلندر به نسبت سوخت کمتر باشد، نه تنها قدرت و کارائی موتور کم می شود بلکه آلایندگی و مصرف سوخت نیز افزایش می یابد. این وضعیت در دورهای بالای موتور اتفاق می افتد و به عبارتی دیگر نسبت سوخت و هوا در دورهای پائین موتور قابل کنترل است ولی وقتی دور موتور افزایش می یابد، می توان میزان سوخت ورودی به سیلندر را افزایش داد ولی جبران کمبود هوا خیلی مشکل است. وجود چنین مشکلی رویکرد طراحان و مهندسین را بر آن داشت تا برای جبران کمبود هوا در دورهای بالا راهی بیابند.

توربوشارژر( توربوشارژ جک S5 ) چیست و چگونه عمل می کند؟

یکی از راهکارهائی که شرکت های خودروسازی برای جبران کمبود هوا در سیلندر در دورهای بالا به منظور افزایش توان و قدرت بالا به کار می گرفتند این بود که حجم موتور را افزایش دهند ولی افزایش حجم موتور پیامدهائی به دنبال داشت که از مهم ترین آنها می توان به افزایش مصرف سوخت و افزایش آلایندگی اشاره کرد، از طرفی یکی دیگر از معایب موتورها با حجم بالا راندمان پائین آنها بود، علاوه بر این افزایش قیمت سوخت و همچنین ایجاد قوانین سخت گیرانه برای جلوگیری از آلایندگی موجب شد تا خودروسازان به فکر ابداع راه حل دیگری بیفتند.

در سال 1885 میلادی یک مهندس آلمانی به نام گوتلیب دایملر ایده ای را برای تقویت موتورهای احتراقی مطرح کرد؛ وی در نظر داشت که به وسیله یک ساختار مکانیکی، هوا را فشرده کرده و آن را به داخل سیلندر خودرو تزریق نماید. پس از گذشت چندین سال از طرح این ایده، آلفرد بوچی مهندس مکانیک سوئیسی در سال 1900 میلادی سیستمی به نام توربو شارژر را اختراع کرد. وسیله ساخته شده توسط وی از یک منیفولد حلزونی تشکیل می شد که درون آن یک توربین قرار گرفته بود که با اتصال به خروجی اگزوز و با استفاده از گازهای آن توربین چرخانده می شد و با عملی شبیه به یک کمپرسور، تراکم هوای ورودی به داخل سیلندر را افزایش می داد.

توربوشارژر( توربوشارژ جک S5 ) چیست و چگونه عمل می کند؟

طی جنگ جهانی اول یک مهندس فرانسوی به اسم «آگوست راتیو» توانست یک توربو شارژ را درون یک موتور کمپانی رنو بگنجاند. این موتور قرار بود به‌ عنوان پیشرانه‌ اصلی هواپیماهای جنگنده مورد استفاده قرار گیرد.

پس از گذشت چندین سال از آغاز استفاده از تکنولوژی توربو شارژر در صنعت هوایی، این فناوری به دنیای اتومبیل ها نیز وارد شد و در دهه 50 چندین شرکت تلاش کردند که از توربو شارژر در خودروهای خود استفاده کنند که این کار با موفقیت به انجام نرسید زیرا این سیستم مشکلات زیادی را به دنبال داشت که نهایتا شرکت جنرال موتورز توانست بعضی از ایرادهای این سیستم را برطرف کرده و برای اولین بار در سال 1962 اولین خودروی مجهز به موتور توربو شارژ را معرفی کند.

توربو شارژر (Turbocharger) چگونه کار می کند؟

معادل نام توربو شارژ در فارسی پرخوران است که با هدف طراحی موتورهای سبک تر با حجم کمتر و در عین حال قدرتمند تر و با راندمان بالاتر اختراع شد. در نظر بگیرید که یک خودرو در دنده چهار در حال حرکت در یک جاده مسطح با سرعتی حدود 70 کیلومتر در ساعت است؛ دور موتور در این وضعیت حدود 2000 دور در دقیقه بوده و در این وضعیت میل لنگ در هر ثانیه حدود 34 دور می چرخد.  از آنجا که در حال بحث در خصوص موتورهای چهار زمانه هستیم و دور میل سوپاپ نصف دور میل لنگ است و یا به عبارتی دیگر سرعت چرخش میل سوپاپ نصف سرعت چرخش میل لنگ است لذا سوپاپ دود در هر ثانیه حدود 17 بار باز و بسته می شود. با توجه به اینکه هوا در اثر خلا نسبی که در اثر پائین رفتن پیستون در سیلندر، وارد سیلندر می شود لذا راندمان موتور مناسب است زیرا هوا به مقدار مناسب وارد سیلندر می شود.

توربوشارژر( توربوشارژ جک S5 ) چیست و چگونه عمل می کند؟

حال اگر راننده قصد افزایش سرعت خودرو را داشته باشد، می بایست پدال گاز را فشار دهد، چنانچه دور موتور به حدود 4500 دور در دقیقه افزایش یابد، میل لنگ در ثانیه 75 دور خواهد چرخید، در این حالت سوپاپ هوا حدود 38 بار در هر ثانیه باز و بسته می شود، در این حالت سرعت باز و بسته شدن سوپاپ های هوا آنقدر زیاد است که هوا نمی تواند به اندازه کافی و به مقدار مورد نیاز وارد سیلندر شود و در این حالت راندمان موتور به شدت کاهش می یابد. به عبارت دیگر مشکلی که در این دور موجب کاهش کارائی موتور می شود، کاهش حجم هوای ورودی به داخل سیلندر است؛ در واقع می توان با افزایش فشار سوخت و افزایش زمان پاشش سوخت، سوخت بیشتری وارد سیلندر نمود ولی افزایش میزان هوای ورودی به داخل سیلندر کار بسیار مشکل و دشواری است.

سیستم توربوشارژر در واقع این کار را انجام می دهد و هوا علاوه بر اینکه در اثر خلاء نسبی به داخل سیلندر راه پیدا می کند، بوسیله سیستم توربوشارژر نیز به داخل سیلندر تزریق می شود و همانطور که با اعداد و ارقام نشان داده شد، این کار صرفا لازم است در دورهای بالا انجام شود؛ به عبارت دیگر سیستم توربوشارژر در دورهای پائین به کار گرفته نشده بلکه در دورهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

توربوشارژر چیست و چگونه عمل می کند؟

برای متراکم کردن هوای ورودی به داخل سیلندر نیاز به صرف انرژی بالائی است زیرا مطابق قوانین فیزیک متراکم نمودن یک گاز کار بسیار سختی است و نیاز به انرژی بالائی دارد و برای انجام این کار باید مقداری از انرژی و گشتاور تولید شده توسط موتور را صرف عملیات تراکم هوا و هدایت آن به داخل سیلندر کرد.

طراح سیستم توربوشارژر برای انجام این کار از انرژی نهفته در گازهای خروجی اگزوز استفاده کرده است، به عبارت دیگر در سیستم توربوشارژر از انرژی گرمائی خروجی موتور استفاده شده است که از اگزوز خودرو خارج شده و تلف می گردد. بدین منظور یک پره در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار گرفته و جریان خروجی اگزوز که دارای انرژی بسیار بالائی است، این پره را می چرخاند، نام این پره توربین است، شفت متصل به این پره(توربین) با پره دیگری متصل است که در مسیر هوای ورودی به داخل موتور قرار گرفته است، این پره کمپرسور نام دارد. در دورهای پائین، انرژی موجود در گازهای خروجی و سرعت خروج گازهای سوخته شده در اثر احتراق زیاد نیست ولی با این حال پره های توربین را می چرخاند و این چرخش توسط شفت متصل به آن به کمپرسور منتقل می شود اما سرعت چرخش آن در حدی نیست که تغییر محسوسی در روند ورود هوا به داخل سیلندر ایجاد کند. 

توربوشارژر چیست و چگونه عمل می کند؟

توربوشارژ جک S5 | لوازم یدکی جک | نوین پارت

در این حالت (دور موتور پائین)، توربین و کمپرسور می چرخند ولی عملا تاثیری در افزایش راندمان حجم ورودی هوا به داخل سیلندر ندارند، وقتی دور موتور بالا می رود، انرژی حاصل از خروج گازهای حاصل از احتراق به میزان چشم گیری افزایش می یابد، این انرژی به پره هائی که در مسیر اگزوز وجود دارد منتقل شده و آنرا به سرعت تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت موجب چرخش کمپرسور می شود. سرعت بسیار زیاد کمپرسور که در مسیر هوای ورودی به موتور قرار دارد، موجب فشرده شدن هوا شده و این هوای فشرده شده به داخل سیلندر تزریق می شود، همانطوری که قبلا نیز اشاره شد در دور بالای موتور، سرعت باز و بست شدن سوپاپ های هوا آنقدر زیاد است که در موتورهائی که فاقد سیستم توربوشارژر هستند فرصت کمی برای ورود هوا به داخل سیلندر در اثر ایجاد خلاء نسبی وجود دارد؛  ولی در موتورهائی که دارای سیستم توربوشارژر هستند، از آنجا که هوای فشرده شده در پشت سوپاپ هوا وجود دارد، به محض اینکه سوپاپ باز می شود، هوا با فشار بالا به داخل سیلندر تزریق می شود، سیستم پاشش این نوع موتورها DGI و یا پاشش مستقیم نام دارد و بنزین با فشار بالا به داخل سیلندر تزریق می شود. میزان فشار بنزین در ریل سوخت در موتورهای فاقد سیستم توربوشارژر حدود 3.5 بار است ولی میزان فشار سوخت در ریل سوخت در موتورهائی که مجهز به سیستم توربوشارژر هستند، تا حدود 80 بار و بالاتر هم نیز می رسد، به سادگی می توان تفاوت میزان هوای موجود در سیلندر را در یک موتور مجهز به توربوشارژر و یک موتور فاقد سیستم توربوشارژر احساس نمود.

ادامه مطلبنمایش کمتر
جزئیات محصول
1016500GD052

مشخصات

محل نصب
بر روی موتور خودرو
ترکیب
فلز
مناسب برای
JAC-S5 MT,JAC-S5 AT
شماره فنی
1016500GD052
مقاوم در برابر آب
بله
نوع
کپی(مشابه اصلی)
ضریب مصرف
ضریب مصرف برای هر خودرو 1 عدد
کشور سازنده
چین
مقاومت به روغن و مواد شيميايي
دارد
شرایط گارانتی
گارانتي اصالت و سلامت فيزيکي کالا
قطعات نصب
خیر
اقلام همراه
خیر
نام خودروساز
کرمان موتور،جک موتور
برند کالا
NYDK

مرجع خاص

ean13
0010165000524
isbn
010165000524
upc
010165000524
mpn
010165000524
نظرات
بدون نظر
‎ریال25,000,000
کیت زنجیر تایم لیفان ایکس 60 قطعه کیت زنجیر تایم لیفان ایکس 60 از محصولات تولیدی لیفان (Lifan)  می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی هادی پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد. کیت زنجیر تایم لیفان ایکس 60
کمپرسور کولر لیفان X60  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کمپرسور کولر لیفان X60  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کمپرسور کولر لیفان X60  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت
پیشنهاد ویژه مدت محدود
‎ریال88,000,000 ‎ریال93,000,000
کمپرسور کولر لیفان X60 قطعه  کمپرسور کولر لیفان X60  از محصولات تولیدی لیفان (LIFAN)  می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی هادی پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد شما می توانید با خرید آنلاین این کالا ضمن اطمینان از...
کلید کنترل سانروف لیفان 620  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کلید کنترل سانروف لیفان 620  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کلید کنترل سانروف لیفان 620  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت
پیشنهاد ویژه محدود
‎ریال5,335,000 ‎ریال5,500,000
کلید کنترل سانروف لیفان 620 قطعه کلید کنترل سانروف لیفان 620 از محصولات تولیدی لیفان (Lifan)  می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد.
کشویی کوچک سپر عقب چپ لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کشویی کوچک سپر عقب چپ لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کشویی کوچک سپر عقب چپ لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت
پیشنهاد ویژه محدود
‎ریال2,716,000 ‎ریال2,800,000
کشویی کوچک سپر عقب چپ لیفان ایکس 50 قطعه کشویی کوچک سپر عقب چپ لیفان ایکس 50 از محصولات تولیدی لیفان (Lifan) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد
کشویی کوچک سپر عقب راست لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کشویی کوچک سپر عقب راست لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت کشویی کوچک سپر عقب راست لیفان ایکس 50  | لوازم یدکی لیفان | هادی پارت
پیشنهاد ویژه محدود
‎ریال2,910,000 ‎ریال3,000,000
کشویی کوچک سپر عقب راست لیفان ایکس 50 قطعه کشویی کوچک سپر عقب راست لیفان ایکس 50 از محصولات تولیدی لیفان (Lifan) می باشد که توسط فروشگاه اینترنتی نوین پارت به صورت فروش آنلاین ارائه می گردد

منو

فهرست

اشتراک گذاری

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم